VT-116 Orlík II (OK-6434)
VT-116 Orlík je jednomístný samonosný hornoplošný kluzák.
VT-116 Orlík vznikl v roce 1963 jako zdokonalení staršího VT-16 Orlík. Dostal zcela nový trup s menší čelní plochou a šípovou svislou ocasní plochou. Díky menšímu úhlu nastavení křídla vůči trupu se zlepšily výkony při vyšších rychlostech. V letech 1964 až 1969 bylo vyrobeno v podniku Orličan Choceň celkem 220 kusů.
VT-116 se stal všeobecně rozšířeným a oblíbeným typem větroně v československých aeroklubech. Jeho poněkud choulostivá konstrukce si vynutila během pozdějších let dodatečné zesílení křídla i ukotvení svislé ocasní plochy do trupu. V 80. letech byly VT-116 postupně nahrazovány novějšími VSO-10. Řada VT-116 je však nadále udržována v letuschopném stavu.
Dřevěná kostra křídla potažena překližkou a částečně vyplněna pěnovým polystyrénem. Ze stejného materiálu zhotovena i plovoucí vodorovná ocasní plocha. Koncové oblouky křídla laminátové. Dřevěná kostra kýlovky potažena překližkou, kostra směrovky plátnem. Trup s dřevěnou kostrou potažen překližkou a laminátem. Překryt pilotního prostoru z organického skla odklopný do boku. Přistávací zařízení tvoří kolo a ostruha. Vlečné zařízení je v přídi.
Technické údaje:
Rozpětí | 16 000 mm |
Délka | 7 550 mm |
Výška | 1 680 mm |
Plocha křídla | 12,8 m2 |
Hmotnost prázdného letounu | 245 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 345 kg |
Maximální rychlost | 150 km/h |
Optimální rychlost (Or) | 75 km/h |
Pádová rychlost | 65 km/h |
Minimální opadání | 0,6 při 67 km/h |
Klouzavost | 1:33 při Or |
Výrobní číslo | |
Rok výroby |