VT-116 Orlík II

VT-116 Orlík II (OK-6434)

VT-116 Orlík je jednomístný samonosný hornoplošný kluzák.

VT-116 Orlík vznikl v roce 1963 jako zdokonalení staršího VT-16 Orlík. Dostal zcela nový trup s menší čelní plochou a šípovou svislou ocasní plochou. Díky menšímu úhlu nastavení křídla vůči trupu se zlepšily výkony při vyšších rychlostech. V letech 1964 až 1969 bylo vyrobeno v podniku Orličan Choceň celkem 220 kusů.

VT-116 se stal všeobecně rozšířeným a oblíbeným typem větroně v československých aeroklubech. Jeho poněkud choulostivá konstrukce si vynutila během pozdějších let dodatečné zesílení křídla i ukotvení svislé ocasní plochy do trupu. V 80. letech byly VT-116 postupně nahrazovány novějšími VSO-10. Řada VT-116 je však nadále udržována v letuschopném stavu.

Dřevěná kostra křídla potažena překližkou a částečně vyplněna pěnovým polystyrénem. Ze stejného materiálu zhotovena i plovoucí vodorovná ocasní plocha. Koncové oblouky křídla laminátové. Dřevěná kostra kýlovky potažena překližkou, kostra směrovky plátnem. Trup s dřevěnou kostrou potažen překližkou a laminátem. Překryt pilotního prostoru z organického skla odklopný do boku. Přistávací zařízení tvoří kolo a ostruha. Vlečné zařízení je v přídi.

Technické údaje:

Rozpětí16 000 mm
Délka7 550 mm
Výška1 680 mm
Plocha křídla12,8 m2
Hmotnost prázdného letounu245 kg
Maximální vzletová hmotnost345 kg
Maximální rychlost150 km/h
Optimální rychlost (Or)75 km/h
Pádová rychlost65 km/h
Minimální opadání0,6 při 67 km/h
Klouzavost1:33 při Or
Výrobní číslo
Rok výroby