Zlin Z-226 MS

Zlin Z-226MS OK-MPT

Zlin Z-226 MS – OK-MPT


Zlin Z-226MS OK-MPT Vznikl z požadavku na konstrukci speciálniho vlečného letadla. V Otrokovicich odlehčili drak Z-126 o celkovou elektro instalaci, přední palubní desku, předni řízení. Klapky byly změněny na mechanické. Těmito úpravami byla snížena hmotnost o 50 kg. Zastavěla se nová pohonná jednotka Walter Minor 6-III. Hmotnost se zvýšila o proti typu Z-126 o 15 kg.
Ale byl tak zvětšen výkon o 42 kW 55k. Tento nový typ byl zaletán v dubnu 1954 pod názvem Z-226 B “ Bohatýr“. Se speciální vrtulí dosahoval stoupavost u země 7,3 m/s. Při letových zkouškách, Z-226 v obratnosti velice překonává svého předchůdce a
z tohoto důvodu vznikla dvoumístná verze určená pro výcvik a školení nazvaná Z-226 T Trener 6, vojenske označení C 205. Výroba pokračovala do roku 1959, kdy nahradil výrobu typ Z-326 Trener Master.
Pro nedostatek motorů byla ke konci výroby nová verze vybavena motorem M 137 o výkonu 138 kW 180 k pod označením Z 226 M. Tato verze má i jiné motorové lože, proto je tak dobře odlišná od Z-226 B.

Technické údaje:

Rozpětí křídla 10 282 mm
Plocha křídla 14 900 mm2
Délka 7 900 mm
Výška 2 060 mm
Hmotnost prázdného letounu 635 kg
Dovolené zatížení letounu 255 kg
Maximální vzletová hmotnost 890 kg
Maximální rychlost v horiz. letu 225 km/h
Cestovní rychlost v horiz. letu 200 km/h
Pádová rychlost s klapkami km/h
Stoupavost 6,2 m/s
Dostup 5 300 m
Dolet 510 km
Výrobní číslo 266
Rok výroby 1958