Zlin Z-226 MS – OK-MPT
Vznikl z požadavku na konstrukci speciálniho vlečného letadla. V Otrokovicich odlehčili drak Z-126 o celkovou elektro instalaci, přední palubní desku, předni řízení. Klapky byly změněny na mechanické. Těmito úpravami byla snížena hmotnost o 50 kg. Zastavěla se nová pohonná jednotka Walter Minor 6-III. Hmotnost se zvýšila o proti typu Z-126 o 15 kg.
Ale byl tak zvětšen výkon o 42 kW 55k. Tento nový typ byl zaletán v dubnu 1954 pod názvem Z-226 B “ Bohatýr“. Se speciální vrtulí dosahoval stoupavost u země 7,3 m/s. Při letových zkouškách, Z-226 v obratnosti velice překonává svého předchůdce a
z tohoto důvodu vznikla dvoumístná verze určená pro výcvik a školení nazvaná Z-226 T Trener 6, vojenske označení C 205. Výroba pokračovala do roku 1959, kdy nahradil výrobu typ Z-326 Trener Master.
Pro nedostatek motorů byla ke konci výroby nová verze vybavena motorem M 137 o výkonu 138 kW 180 k pod označením Z 226 M. Tato verze má i jiné motorové lože, proto je tak dobře odlišná od Z-226 B.
Technické údaje:
Rozpětí křídla | 10 282 mm |
Plocha křídla | 14 900 mm2 |
Délka | 7 900 mm |
Výška | 2 060 mm |
Hmotnost prázdného letounu | 635 kg |
Dovolené zatížení letounu | 255 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 890 kg |
Maximální rychlost v horiz. letu | 225 km/h |
Cestovní rychlost v horiz. letu | 200 km/h |
Pádová rychlost s klapkami | km/h |
Stoupavost | 6,2 m/s |
Dostup | 5 300 m |
Dolet | 510 km |
Výrobní číslo | 266 |
Rok výroby | 1958 |