Zlin Z-126 T – OK-KMM
Na jaře roku 2013 byla naše „105ka“ zničena při vysazení motoru a přištání do předpolí letiště. Pilot neutrpěl žádná zranění, takže naštěstí jde jen o plechy, ale i tak je to ztráta letadla, které u nás letalo velmi dlouho.
Z-126 Trenér 2 je jednomotorový dvoumístný samonosný dolnoplošník s pevným podvozkem a ostruhou.
Na jaře roku 1953 odstartoval první Trenér 2, označený jako Z-126 s celokovovým křídlem. Později ještě přibyly celokovové ocasní plochy. Letové charakteristiky Trenéra 2 jsou a byly na svoji dobu vynikající. Nechá si líbit hrubé zacházení, ale byl i schopný zalítat celou vysokou akrobacii. Kromě toho se Trenér používá i k vlekáni větroňů, jednak ve své původní podobě , ale častěji jako Z-226B se silnějším motorem. Výroba Z-126 probíhala v otrokovickém Moravanu až do roku 1956, kdy poslední Trenér 2 s výrobním číslem 855 odletěl s imatrikulací OH-TZC do Finska. Výroba pokračovala řadou Z-226 B a T.
Technické údaje:
Rozpětí křídla | 10 282 mm |
Plocha křídla | 14 900 mm2 |
Délka | 7 420 mm |
Výška | 2 060 mm |
Hmotnost prázdného letounu | 505 kg |
Dovolené zatížení letounu | 260 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 765 kg |
Maximální rychlost v horiz. letu | 205 km/h |
Cestovní rychlost v horiz. letu | 180 km/h |
Pádová rychlost s klapkami | 70 km/h |
Stoupavost | 3,0 m/s |
Dostup | 4 750 m |
Dolet | 600 km |
Výrobní číslo | 0814 |
Rok výroby | 1956 |